Provident
blog

Munkáltatói igazolás vs. NAV jövedelemigazolás: a legfontosabb tudnivalók (letölthető mintával)

Amennyiben kölcsönt igénylünk, a hitelbírálat során szükség van jövedelmet igazoló dokumentum bemutatására. Ilyen lehet például a munkáltatói igazolás, vagy a NAV által kiadott  – papír alapon vagy elektronikus úton készült – jövedelemigazolás. 

Ezekkel tudjuk bizonyítani, hogy elegendő bevétellel rendelkezünk ahhoz, hogy a törlesztőrészletek fizetése ne jelentsen problémát a futamidő során. Cikkünkben most megnézzük, hogy mi a különbség a munkáltatói igazolás és a NAV jövedelemigazolás között. Megtudhatod, hogy ezek hogyan igényelhetők és mit érdemes tudni róluk.

Jelen cikk általános jellegű tájékoztatást nyújt a részletezett témával kapcsolatban. A cikk nem minősül útmutatónak, tanácsadásnak. Kérjük, hogy minden esetben olvasd el a vonatkozó jogszabályi előírásokat, a témában fellelhető egyéb információs tartalmakat, illetve kérd szakértő segítségét.

Mi az a jövedelemigazolás?

A kölcsönfelvétel során a pénzintézetek számára elengedhetetlen, hogy meggyőződjenek arról, hogy rendelkezünk akkora bevétellel, amely biztosítja a törlesztőrészletek zavartalan visszafizetését. Ezen kívül azt is meg kell állapítaniuk, hogy havi szinten mekkora adósságterhet tudunk gond nélkül teljesíteni, elkerülve a túlzott eladósodás kockázatát. Ebben segít a jövedelemigazolás.

A dokumentum beszerzésének egyik legegyszerűbb módja, ha alkalmazottként dolgozunk és munkáltatói igazolást kérünk a minket foglalkoztató cégtől. Akkor sem kell kétségbeesni, ha például egyéni vállalkozóként, netán nyugdíjasként van szükség a hivatalos iratra, hiszen a NAV-tól egyszerűen és gyorsan igényelhetünk jövedelemigazolást.

Mi az a munkáltatói igazolás?

A munkáltatói jövedelemigazolást a hitel kérelmezőjét foglalkoztató cég állítja ki. A dokumentum igazolja a leendő hitelfelvevő munkaviszonyát, valamint tartalmazza a munkáltatóval és a munkavállalóval kapcsolatos legfontosabb információkat, így többek között betekintést ad a foglalkoztatás és a munkaszerződés típusába (határozott vagy határozatlan, teljes vagy részmunkaidő), a havi jövedelembe, illetve az esetleges pénzletiltásokba stb.

ÉRDEMES TUDNI: Hitel igénylésekor a munkáltatói igazolást a foglalkoztató cég tölti ki a pénzintézet formanyomtatványán.

Hitel igénylésekor a munkáltatói igazolást a foglalkoztató cég tölti ki.

Milyen információkat tartalmaz a munkáltatói jövedelemigazolás?

Nézzük meg, hogy milyen információk szerepelnek egy munkáltatói igazolásban:

  1. Munkavállaló adatai 

A munkáltatói igazoláson feltüntetésre kerül a munkavállaló:

  • Családi neve és utóneve
  • Születési családi neve és utóneve
  • Anyja neve
  • Születési helye és ideje
  • Állandó lakcíme
  1. Munkáltató adatai

A foglalkoztató cég vagy szervezet adatai közül a legtöbb esetben az alábbiak szerepelnek az igazoláson:

  • Cégnév
  • Székhely
  • Kitöltésért felelős személy neve, beosztása, elérhetősége
  • Cégjegyzékszám
  • Adószám
  • Telefonszám

NEM ÁRT TUDNI: A hitelbírálat során nemcsak az alkalmazottakkal kapcsolatos információknak van jelentőségük, hanem a foglalkoztató cég adatai is meghatározók. Így például fontos lehet, hogy a szervezet nem áll-e csőd vagy felszámolási eljárás alatt, amiről a dokumentumban szintén nyilatkozni kell.

  1. Munkaviszony adatai

A munkaviszonnyal kapcsolatos információk az alábbiakat tartalmazzák a munkavállalóval kapcsolatban:

  • Foglalkozása/beosztása
  • Munkaviszonyának kezdete
  • Rendszeres havi nettó jövedelme
  • Terheli-e letiltás a havi jövedelmet

Továbbá a munkáltatói igazoláson a munkáltató arról is nyilatkozik, hogy a megjelölt jövedelem után az azt terhelő, előírt közterheket megfizette.

Ezen kívül a következő adatok is feltüntetésre kerülnek:

  • A munkavállaló határozott vagy határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik
  • A munkabér kifizetése átutalással vagy készpénzben történik
  • A munkavállaló a dokumentum kitöltésekor felmondási idejét tölti-e
  • Amennyiben a munkavállaló felmondás alatt áll, mikor szűnik meg a jogviszonya
  • A munkavállaló táppénzen van-e, és ha igen, mikortól

A munkáltatói jövedelemigazoláson a munkáltató az aláírásával és pecsétjével igazolja, hogy a feltüntetett adatok megfelelnek a valóságnak.

Az igazolás ellenőrzése érdekében a hitelügyintéző felveheti a kapcsolatot a munkáltatói igazolás kiállításáért felelős személlyel, és egyeztetheti vele az igazoláson szereplő információkat. 

Letölthető Provident munkáltatói igazolás minta

Hitelre van szükséged, hogy megvalósítsd álmaidat? Válaszd a Provident heti kölcsönét, vagy havi kölcsönét és keltsd életre elképzeléseidet!

A Provident munkáltatói igazolás mintát innen töltheted le: 

Magyar nyelvű Provident munkáltatói jövedelemigazolás
Angol/német nyelvű Provident munkáltatói jövedelemigazolás 

Mi az a NAV jövedelemigazolás?

Az adóhatóság által kiadott jövedelemigazolásra akkor lehet szükség, ha például  bevételeink több forrásból származnak, vagy készpénzben kapjuk a jövedelmünket, vagy ha nem alkalmazottként, hanem például:

  • egyéni vállalkozóként
  • Katás vállalkozóként
  • ha közeli hozzátartozónál állunk alkalmazásban vagy önmagunkat foglalkoztatjuk.

Mit tartalmaz a NAV jövedelemigazolás?

Az Szja tv. hatálya alá tartozó magánszemélyeknél – ideértve az egyéni vállalkozókat is – a jövedelemigazolás adóévenként tartalmazza összevontan és elkülönülten az adózó jövedelmét és az adókat.

Mit tartalmaz a NAV jövedelemigazolás?

Jövedelemigazolás: ezeket nem árt tudni

  • Fontos, hogy a  jövedelemigazolás kiállítása során jövedelemként a katás vállalkozások esetében a  jövedelemnek csak a 60%-a kerül figyelembe vételre. 
  • Amennyiben egyéni vállalkozóként készpénzes jövedelemmel rendelkezünk, mindenképpen érdemes a NAV illetékeseivel konzultálni, mivel speciális szabályok vonatkoznak erre az esetre.
  • Az öregségi nyugdíj és a rokkantsági nyugdíj esetén a nyugdíjszelvény és a nyugdíjértesítő felmutatása is szükséges lehet a jövedelemigazoláshoz.

FONTOS TUDNI: Bizonyos hitelkonstrukciók esetében – pl. személyi kölcsön –  az olyan speciális jövedelemtípusokat, mint például az ápolási díj, a GYED, GYES, TGYÁS, családi pótlék, gyermektartásdíj, osztalék vagy közmunkáért járó bér, nem veszik figyelembe elsődleges jövedelemként.

A NAV jövedelemigazolás online igénylése Ügyfélkapun keresztül

A NAV jövedelemigazolás egyszerűen és gyorsan igényelhető az Ügyfélkapu segítségével – amennyiben már rendelkezünk regisztrációval -, illetve ha telepítettük az ÁNYK-t, vagyis az általános nyomtatványkitöltő keretprogramot.

Itt az ún. IGAZOL formanyomtatványt kell kitölteni, majd beküldeni a NAV-nak az Ügyfélkapun keresztül. Ezt követően 6 napon belül érkezik meg az igazolás Tárhelyünkre.

NAV jövedelemigazolás igénylése személyesen vagy postai úton

Abban az esetben sincs azonban probléma, ha nincs Ügyfélkapu regisztrációnk, hiszen lehetőség van személyes ügyintézésre is a NAV ügyfélszolgálati irodáiban, valamint postai úton. 

Abban az esetben, ha a dokumentumot nem kapjuk kézhez azonnal, akkor az online eljáráshoz hasonlóan ebben az esetben is 6 napos határidővel állítja ki az adóhatóság az igazolást. Fontos, hogy ha postán igényeltük, mindenképpen számolni kell a kézbesítési idővel is.

Jövedelemigazolás igénylése személyesen vagy postai úton

NAV jövedelemigazolás igénylése telefonon

A telefonos jövedelemigazolás igényléshez elengedhetetlen az egyedi azonosító kód, amit előzetesen az ÁNYK program segítségével online vagy személyesen lehet kérni. Miután megérkezett a kód, a NAV Infóvonalán, a 1819-es telefonszámon jelezhetjük a jövedelemigazolásra vonatkozó igényünket. Az átfutási idő ebben az esetben is 6 nap lesz.