Provident
blog

Az ideális otthoni munkakörülmények kialakítása: tippek és költségek

Az elmúlt néhány évben a világjárvány következtében nagyon megváltozott az életünk és a munkavégzési körülményeink. A home office mindennapjaink része lett, sokak számára azonban még mindig nem adottak ehhez az ideális feltételek. Vannak, akik a konyhában, mások a hálóban vagy épp a gyerekszobában alakították ki alkalmi irodájukat. Pedig a hatékony és kreatív munkához nyugalomra, megfelelő eszközökre van szükség, egyáltalán nem mindegy, hogy kényelmes, inspiráló környezetben töltünk el napi 8 órát, vagy csak meghúzzuk magunkat a szennyes és lurkók szanaszét hagyott játékai között. Cikkünkben megnézzük, hogy hogyan alakíthatunk ki komfortos irodát akár kisebb lakásokban is. Azt is megvizsgáljuk, hogy milyen alapfelszerelésre van szükség a home office-hoz és ennek milyen költségvonzatai vannak.

Jelen cikk általános jellegű tájékoztatást nyújt a részletezett témával kapcsolatban. A cikk nem minősül útmutatónak, tanácsnak. Kérjük, hogy minden esetben olvasd el a témában fellelhető egyéb információs tartalmakat, illetve kérd szakértő segítségét.

Hogyan teremts otthon home office környezetet?

A megfelelő kialakítású otthoni irodák hatékonyabb és mindenekelőtt kényelmesebb munkavégzést tesznek lehetővé, legyen szó akár alkalmazottakról, akár azokról, akik saját vállalkozásukat vezetik. 

Mindössze egy olyan helyiségre, vagy annak egy részére van szükség, amely kényelmet biztosít és ahol lehetőség nyílik az elmélyült munkára. 

Ha a tökéletes otthoni iroda kialakításában gondolkodsz, az alábbiakat célszerű szem előtt tartani!

1. Válaszd ki az ideális munkaterületet

Ahhoz, hogy meg tudd őrizni a munka és magánélet egyensúlyát, fontos, hogy olyan helyet válassz otthonodban, amit kizárólag erre a célra használsz. Ez lehet akár egy külön szoba, vagy a nappaliban egy sarok, ami például paravánnal vagy függönnyel választasz le. Ügyelj rá, hogy elkülönüljön a pihenőhelyedtől.

A kiválasztás során érdemes átgondolni, hogy általában hogyan néznek ki a munkanapjaid:

  • Részt kell-e venned rendszeresen videó hívásokon? 
  • Várható-e, hogy ügyfelekkel kell találkozni? 
  • Van-e a családban gyerek vagy kutya, akiket távol kell majd tartani munkaidőben?
  • Szükség van-e nagy tárolóhelyre?

FONTOS: Például ha gyakoriak a munkád során a konferencia hívások, különös figyelmet kell fordítani arra, hogy a háttér professzionális legyen. Tehát nem jó, ha a gyerekszoba supermanes vagy barbie-s tapétája előtt van az íróasztal. Illetve ha sok dossziét tárolsz, azokból dolgozol, akkor feltétlenül gondoskodnod kell tárolási megoldásokról.

A kialakítandó irodának tökéletesen támogatnia kell az összes, munka során felmerülő igényt. A lakás két vagy három helyiségében történő munkavégzés ugyanis sokkal kevésbé produktív, mintha egy helyről dolgoznál.

A megfelelő hőmérséklet-szabályozás és a jó szellőzés szintén fontos tényezők lehetnek. Egy túl meleg vagy hideg iroda, vagy a rossz levegő komoly hatással lehet a teljesítményedre.

2. Válassz ergonomikus bútorokat!

Érdemes jó minőségű irodai székbe és megfelelő asztalba beruházni. Az ergonómiai megoldások segítenek megelőzni a hátfájást és az egyéb egészségügyi problémákat, amik hosszú távon kialakulhatnak a helytelen testtartás miatt.

Az ergonomikus bútorok támogatják, hogy nagyobb kényelemben dolgozhass, és ennek eredményeképpen jobban tudj koncentrálni.

ÉRDEKESSÉG: Egyre több kutatás bizonyítja, hogy a hosszú ideig tartó ülés káros az egészségre. Ez megmagyarázza, hogy a munkavállalók új generációja miért támogatja az álló asztalokat. A legtöbb ilyen íróasztal magassága állítható  – azaz szükség szerint csökkenthető vagy emelhető – és hagyományos asztallá is alakítható. Ennek azért is lehet még jelentősége, mert így otthonodban is többféle funkcióban használhatod munkaasztalodat.

3. Megfelelő fényviszonyok, világítás

A jó világítás elengedhetetlen a munka során. Elsősorban érdemes olyan helyen kialakítani a munkaállomásodat, ahol sok a természetes fény. Az egészségügyi előnyök mellett a természetes megvilágítású otthoni iroda segít csökkenteni az energiafogyasztást, mivel ritkábban kell mesterséges fényt használnod.

Amennyiben a természetes fényviszonyok nem adottak, válassz olyan lámpát, ami nem terheli meg a szemedet. A költséghatékonyság érdekében érdemes LED-es verziókban gondolkodni.

NEM ÁRT TUDNI: Egy nemrégiben készült tanulmány szerint azok a felnőttek, akik természetes fényt kapnak, jobban alszanak. 46 perccel többet azoknál, akik mesterséges fényben töltik a napjukat. Egy másik vizsgálat pedig azt állapította meg, hogy a természetes fényt biztosító munkahelyek 40%-ánál a termelékenység 3-40%-kal javul.

Provident tipp: Ideális irodai környezetet szeretnél kialakítani otthonodban? Válaszd a Provident heti kölcsönét, vagy akár a havi kölcsönét és valósítsd meg az elképzeléseidet!

4. Gondoskodj a szükséges eszközökről és technológiáról

Fontos számba venni azt is, hogy milyen eszközökre lesz szükséged a zavartalan munkavégzéshez.

Például: 

  • Asztali számítógép/laptop
  • Internetkapcsolat
  • Telefon
  • Nyomtató, szkenner
  • Szoftverek 
  • Webkamera
  • Mikrofon, fülhallgató 
  • Egér, billentyűzet

Papír, tollak, ceruzák, irattartók stb.

5. Teremts nyugodt körülményeket

Ha otthonod viszonylag zajos, akkor fontos megoldást találni a kellemetlen hangterhelés csökkentésére. Jó megoldás lehet erre például a zajszűrő fejhallgató, vagy végső esetben a füldugó, hogy zavartalanul koncentrálhass a munkára.

PROVIDENT TIPP:  Nézd meg videónkat, amelyben Sulyok László, a Provident senior ügyfélmény menedzsere ad néhány hasznos ötletet azzal kapcsolatban, hogy hogyan alakíts ki irodát otthonodban. 

6. Kreatív megoldások tárolásra

Sok otthoni irodában hely hiányában óriási problémát jelent a tárolás, ezért az okos megoldások elengedhetetlenek. 

Például használhatsz egy már meglévő szekrényt térelválasztásra, így nyugodtabb munkakörnyezetet teremthetsz és könnyen elpakolhatsz mindent, hogy ne uralkodjon káosz és rendetlenség.

A megfelelő tárolási megoldás segít abban, hogy mindent magad mellett tudj, amire a munka közben szükséged lehet, anélkül, hogy az otthoni irodában totális rendetlenség uralkodna. Ez ugyanis negatív hatással lesz a hangulatodra és a produktivitásodra.

Az otthoni munkakörülmények kialakításának költségei

A home office kialakításának költségei nagyban függnek az egyéni igényektől, a munkáltató támogatástól és az otthoni munkafeltételektől. A következőkben megnézzük, hogy milyen kiadásokra kell számítanod és hogyan faraghatsz a költségeken.

#1. költség: Irodai bútorok és berendezések

Az ergonomikus irodai székek és asztalok ára jelentősen eltérhet minőségtől és márkától függően. Egyszerűbb irodai asztalokat és székeket nagyjából 50.000 forinttól beszerezhetsz, de ezek ára akár több százezer forintra is rúghat.

TIPP: Számos olyan munkahely akad, ahol engedélyezik az irodai székek otthoni használatát. Mindenképp érdemes ezt megbeszélni, hiszen már egy profi ergonomikus székkel is rengeteget megtakaríthatsz.

#2. költség: Számítástechnikai eszközök

Amennyiben nincs céges laptopod, úgy érdemes kalkulálni, hogy egy mindennapos irodai munkához ideális gép nagyjából 130.000-150.000 forintnál kezdődik. De akár 400.000-500.000 forintos darabra is szükség lehet attól függően, hogy mire használod. Például aki gyakran dolgozik grafikai programokkal, vagy videókat vág, annak biztosan nem lesz elegendő egy alacsony kategóriás számítógép.

TIPP: Ma már viszonylag megszokottnak számít, hogy a cégek juttatásként laptopot biztosítanak a munkavállalók számára, erre akár a meglévő munkahelyen vagy egy állásinterjú során is érdemes rákérdezni. Mintahogy az is szokás, hogy ha valaki asztali számítógépen dolgozik, akkor engedélyezik számára, hogy ezt hazavigye a távmunkához. Így te is komoly százereket takaríthatsz meg.

#3. költség: Rezsi, telefon- és internetköltségek

A rezsi, telefon- és internetköltség havi szinten ugyancsak számos tényezőtől függhet.  A villany-, víz- és gázfogyasztás a lakás vagy ház mérete szerint lehet alacsonyabb  vagy magasabb. 

Vannak olyan munkakörök, amik egyáltalán nem igényelnek telefonálást, míg másoknál ez komoly költségterhet jelenthet, ha a munkáltató nem biztosít céges telefont. Óriási támogatás, ha a munkaadó korlátlan beszélgetést tartalmazó díjcsomaggal ajándékoz meg és engedélyezi a magáncélú használatot is.

Az internet és telefonköltségek egyébként széles skálán mozoghatnak a kiválasztott csomagtól és a szolgáltatótól függően. A home office-hoz gyors és megbízható internetkapcsolat szükséges, ami nagyjából 4-5.000 forintos havi költségtől indul, hacsak nem botlunk bele valami szuperakcióba.

HASZNOS TIPP: A rezsiátalány egy olyan költségtérítés, amit a munkáltató fizethet annak a munkavállalónak, aki távmunkában dolgozik. Ez nem kötelező, nem jár automatikusan, de adható. A rezsiátalány maximuma 2023-ban 23.200 Ft. 

Az állami támogatás után sem adót, sem járulékot nem kell fizetni. Ez egy igazolás nélkül elszámolható tétel, vagyis nem kell  vezetned, hogy milyen költségeid merültek fel a home office-szal kapcsolatban. 

Ez mindig az aktuális mininálbér szerint változik. Ha tehát otthon dolgozol, mindenképpen érdemes kérned a munkahelyeden.

#4. költség: Kommunikációs eszközök, szoftverek

A videokonferenciákhoz és online megbeszélésekhez szükséges eszközök, mint például a webkamera és mikrofon, további költséget jelenthetnek. Ezen kívül az otthoni munkakörnyezetben is fontos a biztonság, így szükség lehet vírusirtóra, továbbá a napi munka során használt – akár speciális – szoftverekre. 

A webkamerák nagyjából 5.000 forinttól indulnak, de ha tényleg profibb darabot szeretnél, akkor azokat nagyjából 30.000 forint felett találod. A mikrofonok szintén kb. 5.000 forinttól elérhetők, de természetesen itt is vannak már profibb darabok, amik jóval többe, 30.000-50.000 forintba kerülnek.

Vírusirtók már 5.000 forinttól, irodai alkalmazások nagyjából évi 25.000 forinttól vásárolhatók.

TIPP: Az új, irodai környezetben is megbízható laptopok nagy része ma már olyan webkamerával és mikrofonnal rendelkezik, amelyek tökéletesen alkalmasak a videós hívásokhoz, ezért a költségek kalkulálásánál érdemes lehet ezt a szempontot is figyelembe venni, hogy ne kelljen önálló kamerába és mikrofonba beruházni.

#5. költség: Irodai kellékek

Papír, tollak, ceruzák, irattartók és más irodai kellékek költségei is felmerülhetnek.

Bár ezek kis tételnek tűnnek, de elengedhetetlen eszközei a munkának. Ha lehetőséged van rá, érdemes az irodából hazahozni őket, mert több ezer vagy akár tízezer forintos kiadást is eredményezhetnek.

Extra home office tippek: hogy élvezetes legyen a mindennapos munka

És végezetül jöjjön még néhány hasznos tanács, amivel feldobhatod az irodai környezetet.

#1. tipp: Zöld növények

Néhány zöld növény nem csak színt visz az irodai térbe, de örömöt csempész a hétköznapokba és csökkenti a stresszt. Egy tanulmány szerint már néhány virág is akár 15%-kal növelheti a termelékenységet.

Válassz olyan növénykéket, melyeket könnyű ápolni, ugyanakkor segítenek javítani a levegő minőségét. A dracaena, a fikusz és a bostoni páfrány különösen ismertek légszűrő tulajdonságaikról.

#2. Egyedi színek és berendezési tárgyak

Az egyik legjobb dolog a home office-ban az, hogy teljesen az ízlésed szerint alakíthatod ki a színeket és a dekorációt. Ezzel nem csak az irodahelyiséget teheted hívogatóbbá, hanem a hatékonyságodat is javíthatod.

Ezt még a tudomány is alátámasztja! A meleg, barátságos környezet pozitív hatással van a produktivitásra. 

HASZNOS SZÍN TIPP: A színek kiválasztásakor érdemes olyan árnyalatokban gondolkodni, amelyek növelik az energiát, így a sárga, a narancs és a piros árnyalatait. Kerülni kell a sötét, tompa színeket, mert ezek csökkenthetik aktivitásodat és motivációdat.

#3. Számold fel a kábelrengeteget!

Elég illúzióromboló egész nap vezetékek sűrűjében dolgozni. A kábelrendezők segíthetnek, hogy sokkal esztétikusabbá tedd otthoni munka kuckódat. Ezeket pár ezer forintért be tudod szerezni és rengeteget bosszúságtól kímélheted meg magad.

#4. Rendszeresen takaríts!

Amikor otthoni irodát hozol létre, sok mindent szem előtt kell tartanod: felszerelés, munkaidő, feladatok és hívások, a munka és magánélet egyensúlya. Könnyű megfeledkezni a rendrakásról, különösen akkor, ha hozzászoktál ahhoz, hogy a hagyományos irodahelyiséget helyetted takarítják. Tervezz be némi időt a rendrakásra és takarításra! Ne felejts el minden felületet megtisztítani és fertőtleníteni.

#5. Tarts be a munkaidőt!

Ha szeretnéd maximalizálni a hatékonyságodat, fontos, hogy otthon is figyelj a munkaidőre.

Ha minden nap meghatározott ideig dolgozol, az segít rutint és struktúrát adni a napjaidnak. A produktivitás javítása mellett a munka és a magánélet egyensúlyának is jót tesz. 

Érdemes átgondolni, hogy hogyan tudod a legjobban nyomon követni az otthoni irodában töltött időt. Van, akinek elég egy óra a falon, mások inkább a pomodoro időzítőt vagy a telefon ébresztőjét használják erre a célra. Bármelyik módszert is választod, annak segítenie kell abban, hogy koncentrált maradj, valamint időt szakíts a pihenésre.

Te mennyi időt töltesz általában home office-ban? Írd meg nekünk kommentben!