Provident
blog
Egyre tudatosabbak és magabiztosabbak a magyarok, ha pénzügyekről van szó

2022-08-12

Provident Life

Egyre tudatosabbak és magabiztosabbak a magyarok, ha pénzügyekről van szó

Csaknem háromszor annyian vezetik rendszeresen a háztartás bevételeit és kiadásait, mint tavaly, és 52 százalék áll magabiztosan a pénzügyekhez – állapítja meg a KANTAR kutatása, melyet a Provident Pénzügyi Zrt. anyavállalata, az International Personal Finance (IPF) megbízásából készített. Anyagi jellegű tanácsokért a pénzügyi intézmények és szaktanácsadók mellett szívesen fordulnak a családjukhoz a megkérdezettek, akik szerint a pénzügyi tudatosság fejlesztése elsősorban az iskolák feladata.

2022. augusztus 11. A Kantar piackutató a Provident anyavállalatának megbízásából vizsgálta 2022 májusában a lakosság szubjektív pénzügyi helyzetét kilenc olyan országban, ahol az IPF jelen van. A felmérésben Magyarország mellett Csehország, Lengyelország, Lettország, Észtország, Litvánia, Románia, Ausztrália és Mexikó vett részt.

Az elmúlt egy évben növekedett a magyarok pénzügyekkel kapcsolatos magabiztossága, ugyanis a tavalyi 45 százalék után idén már 52 százalék vallotta, hogy kiismeri magát a pénzügyi termékek és szolgáltatások terén. A leginkább magabiztos a 35-44 éves korosztály (61 százalék), az átlagnál bizonytalanabbak a 18-24 és 55-65 évesek (47 illetve 34 százalék). A magasabb iskolai végzettségűek, a megtakarítással rendelkezők és azok, akik minden hónapban tudnak félretenni pénzt a jövedelmükből, nagyobb önbizalomról számoltak be a többiekhez képest.

A kutatásban részt vevő magyarok 28 százaléka minden kiadást előre eltervez, ami csaknem háromszoros növekedés a tavalyi 10 százalékhoz képest. További 34 százalék kalkulál előre a nagyobb kiadásokkal és még 28 százalék készít kisebb költségvetést. A 18-24 év közöttiek kevésbé gondolkodnak előre, ha anyagi dolgokról van szó, csak 35 százalékuk készít rendszeresen költségvetést, míg a 65-75 évesek 73 százaléka, így a nyugdíjasok mondhatók a legtudatosabb korosztálynak. Akik nehezebben jönnek ki a pénzükből, minden kiadást előre elterveznek és a magasabb iskolai végzetségűek is többet foglalkoznak az otthoni költségvetéssel.

Örvendetes, hogy idén a megkérdezettek 90 százaléka állította azt, hogy valamennyire tervez előre a családi költségvetéssel. Míg tavaly 45 százalék jelölte, hogy egyáltalán nem végez ilyen kalkulációt, addig idén ezt csak 9 százalék válaszolta. Az iskolakezdés és a gazdasági körülmények miatt még aktuálisabb a kiadások tervezése és fontosabbá válik a spórolás is. Könnyebben félre tudunk tenni, ha folyamatosan vezetjük a családi költségeket. Egy jól vezetett háztartási költségvetéssel pedig az önbizalmunk is nőni fog, hiszen pontosan tudatában leszünk minden kiadásnak és jobban átlátjuk az anyagi lehetőségeinket, ezért a Provident is erre bátorítja ügyfeleit, sőt tavasszal egy családi költségvetés-tervező füzettel is támogattuk őket. Tapasztalatunk szerint az idősebb korosztály még inkább a papíralapú tervezőt tudja könnyebben használni, míg a fiatalok számára letölthető, online formában tettük elérhetővé ezt az eszközt – mondta el Horváth Attila a Provident Pénzügyi Zrt. pénzügyi igazgatója.

Amennyiben pénzügyi tanácsra van szükség, a válaszadók 54 százaléka pénzügyi intézményhez, szaktanácsadóhoz vagy brókerhez fordul, 47 százalék pedig egy családtaghoz. 30 százalék válaszolta, hogy használ pénzügyi összehasonlító weboldalakat. A fiatalabbak (18-34 év közöttiek) szívesebben kérdeznek inkább egy rokontól, baráttól, vagy akár kollégától és a pénzügyekben kevésbé jártasak is inkább a családi körben keresnek segítséget. Aki már igényelt valamilyen kölcsönt, szívesebben fordul pénzügyi intézményhez, vagy tanácsadó szakemberhez. 8 százalék senkitől sem kér tanácsot.

A kutatás arra is rákérdezett, hogy kinek a feladata, felelőssége lenne a lakosság pénzügyi tudatosságának a fejlesztése. A válaszadók 44 százaléka szerint ez az iskolák hatásköre, 34-34 százalék jelölte meg a pénzügyi intézményeket és a kormányt, 21 százalék szerint pedig az egyének saját felelőssége a tájékozódás, míg 14 százalék civil szervezetekre támaszkodna. A hitelt igénylők kétszer akkora arányban osztanák a bankokra a pénzügyi oktatás feladatát, mint az összes megkérdezett.

A Provident Pénzügyi Zrt.-ről:

A Provident Pénzügyi Zrt. a londoni és varsói tőzsdén jegyzett International Personal Finance (IPF) nemzetközi pénzügyi vállalatcsoport égisze alatt működik, Magyarországon immár 18 éve meghatározó szereplője a személyi kölcsönök piacának. Az IPF tizenegy országban 2,4 millió ügyféllel rendelkezik, a magyar Provident 3.000 munkavállalója révén 230.000 ügyfelet szolgál ki. A cég elsősorban a kisebb összegű, rövid futamidejű, heti törlesztésű kölcsöneiről ismert; ám a hagyományos, átutalással folyósított személyi hitel mellé a magyar piacon egyedülálló módon opcionális otthoni kiszolgálást is kínál ügyfeleinek. A Provident az elmúlt években összesen 9 alkalommal nyerte el a Kiválóság az Ügyfélkiszolgálásban díjat, két alkalommal a Magyarország Legjobb Munkahelye címben részesült. A munkatársak a vállalat fennállása óta több mint 80.000 munkaórában segítettek önkéntesként oktatási, egészségügyi és szociális intézményeket szerte az országban. 2014-ben a Provident Pénzügyi Zrt. a Figyelő hetilappal közösen megalapította a Provident Társadalmi Hasznosság Díjat. Az elismerés azzal a céllal jött létre, hogy tevékenységükkel a társadalom egészére pozitív hatást gyakorló, más vállalkozások számára példát mutató cégeket ismerjen el.