Kerülje el a csalásokat: tanácsok nyugdíjasoknak az átverések ellen!
A nyugdíjasokat sajnos gyakran érik visszaélések, ugyanis a csalók könnyebb célpontnak tekintik őket. Időről időre egyre kifinomultabb és rafináltabb módszerekkel próbálnak pénzt kicsalni tőlük. Épp ezért mindenképp érdemes ismerni a leggyakoribb csalási típusokat, és felkészülni ezek kivédésére! Az alábbiakban bemutatjuk a nyugdíjasokat érő legelterjedtebb átveréseket, valamint adunk néhány hasznos tippet, amelyek segíthetnek elkerülni vagy megelőzni ezeket a helyzeteket.
1. Telefonos csalások
A telefonos csalások az egyik legnagyobb veszélyt jelentik a nyugdíjasokra. Az idős emberek jóhiszeműségét és bizalmát kihasználva a csalók könnyedén félrevezethetik őket telefonon keresztül, ezért különösen fontos időben felismerni ezeket a megtévesztési próbálkozásokat.
Az unokázós csalás
A csalók gyakran egy hozzátartozó nevében telefonálnak, és pánikhelyzetet keltve sürgős pénzügyi segítséget kérnek. Az unokázós csalás esetében az idős ember unokájának vagy egy közeli rokonának adják ki magukat. A csalók általában egy rémisztő sztorit találnak ki: a hozzátartozót valamilyen súlyos baj érte, például autóbalesetet szenvedett vagy sürgősen kórházi kezelésre szorul. Elsősorban az áldozatok jóindulatára és a családi kötelékekre építenek, érzelmi manipulációval próbálják meg elérni, hogy a kiszemelt személy gyorsan és meggondolatlanul cselekedjen a “vészhelyzetben”.
Banki dolgozónak kiadott csalók
A csalók sokszor banki dolgozónak adják ki magukat, azt állítva, hogy a nyugdíjas számláját valamilyen veszély fenyegeti, emiatt a számlán lévő pénzt biztonságba kell helyezni. Az áldozatok ijedtségükben és a sürgetés hatására nem gondolkodnak kritikusan, és könnyen bedőlnek a csalásnak. A szélhámosok ilyenkor megpróbálják kicsalni a személyes adatokat, az online bankoláshoz szükséges információkat, vagy akár készpénz átutalására, átadására veszik rá az áldozatot. Egyes esetekben még futárt is küldenek a pénzért, hogy még hitelesebbnek tűnjön az átverés.
Hogyan kerülheti el a telefonos csalásokat?
A legfontosabb, hogy soha ne utaljon vagy adjon át pénzt telefonon kapott utasításra! A csalók általában sürgetéssel vagy burkolt fenyegetéssel próbálnak nyomást gyakorolni, ezért fontos, hogy higgadtan mérlegelje a helyzetet. Mindig hívja fel az érintett családtagot vagy a bankot a hivatalos telefonszámon, hogy ellenőrizze a helyzet valódiságát!
2. Ajtónál házaló csalók
A házaló csalók hivatalos személynek álcázzák magukat, hogy elnyerjék az idősek bizalmát és pénzt csaljanak ki tőlük. Sokszor előfordul, hogy egyenruhát viselnek vagy hamis igazolványt mutatnak fel, hogy még inkább meggyőzőbbek legyenek az áldozatok számára.
Közüzemi szolgáltató munkatársainak adják ki magukat
A házaló csalók célja, hogy bejussanak a lakásba és onnan minél több pénzt tudjanak ellopni. Ehhez pedig alapvetően két módszert alkalmaznak:
- pénz kérnek elmaradt számlákra vagy hamis szolgáltatásokra, vagy
- azt mondják, hogy pénzt hoztak közüzemi számlán keletkezett túlfizetés miatt.
Az ál-villanyóra leolvasók, víz- vagy gázszerelők azt állítják, hogy a szolgáltató megbízásából érkeztek. Amint beengedik őket a lakásba, azt figyelik, hogy az áldozat hol tartja a megtakarítását.
Amikor a csalók pénzt hoznak, akkor rendszerint alkalmazzák azt a trükköt, hogy az átadott összegből mindenképp vissza kelljen adni. Így könnyen megtudják, hol is van pontosan eldugva a pénz a lakásban. Egy másik bevett módszer, hogy a rabló rosszullétet színlel, amíg az áldozat elmegy egy pohár vízért, addig a bűnöző eltulajdonítja a lakásban talált pénzt vagy egyéb értékeket. Sokszor pedig felajánlanak egy szolgáltatást, amiért előleget kérnek, azonban végül semmilyen munkát nem végeznek el.
Ál-adománygyűjtők vagy “önkormányzati segítők”
Az ál-adománygyűjtők és önkormányzati segítőnek magukat kiadó csalók gyakran képesek meggyőzni az embereket, hogy jótékonyságra vagy szociális támogatásra kérnek pénzt. Különféle történeteket találnak ki, amelyek szerint rászorulóknak gyűjtenek adományokat. Az ilyen típusú csalóknak is az a célja, hogy bizalmat építsenek és bejussanak az áldozatok otthonaiba, hogy aztán pénzt lopjanak tőlük vagy kihasználják őket.
Mit tehet, ha házaló csaló csönget be Önhöz?
Az ilyen típusú helyzetekben a legfontosabb, hogy mielőtt bármilyen pénzt átadna, mindig kérjen hivatalos igazolványokat és dokumentumokat! Ha a becsengető személy nem tud megfelelő igazolást bemutatni, vagy gyanús a viselkedése, azonnal értesítse az adott szolgáltatót vagy hívja a rendőrséget! Idegeneket soha ne engedjen be otthonába! Ha bizonytalannak érzi magát, inkább kérjen segítséget családtagjaitól a hivatalos ügyek intézésében!
3. Online és SMS-es csalások
Az SMS-es és online csalások különösen veszélyesek, mert mindössze egy kis figyelmetlenség elegendő ahhoz, hogy a csalók csapdájába essünk. Rendkívül ügyesen hitetik el velünk, hogy valós, megbízható üzenetet kaptunk, mivel azok sok esetben szinte egy az egyben ugyanolyanok, mint a hivatalos értesítések.
Hamis banki vagy hivatalos SMS-ek, e-mailek
A hamis banki vagy hivatalos SMS-ek, e-mailek a leggyakoribb csalási módszerek közé tartoznak. Ezeknek a célja, hogy érzékeny adatokat szerezzenek meg a csalók – például jelszavakat, személyes adatokat vagy banki információkat, később pedig ezekkel az információkkal pénzhez jussanak. A kapott üzenetek általában valamilyen művelet végrehajtására sürgetnek: például az adatok frissítésére, elmaradt számlák befizetésére, de olykor hivatkoznak a fiók biztonságának megőrzésére is.
Csomagküldő szolgáltatások nevében küldött hamis üzenetek
A csalók sokszor hamis üzeneteket küldenek különféle csomagküldő szolgáltatók nevében, hogy személyes adatokat szerezzenek meg vagy pénzt csaljanak ki. Ezek az e-mailek vagy SMS-ek általában azt tartalmazzák, hogy csomagot adtak fel a címzett részére, vagy csomag érkezett a számára. Az üzenetben szinte mindig szerepel egy link, amin keresztül megpróbálják rávenni az áldozatot, hogy adatokat adjon meg vagy extra díjat fizessen. Ha ilyen üzenet érkezik, akkor érdemes ellenőrizni közvetlenül a csomagküldő szolgáltatónál, hogy valóban létezik-e csomag!
Ál-nyereményjátékok vagy kedvezményes ajánlatok
Bevett szokás még, hogy nyereményjátékokat vagy kedvezményes ajánlatokat küldenek üzenetekben, amelyekben a csalók “regisztrációs díjat” kérnek a részvételért vagy a kedvezményért cserébe. Ha ilyen típusú e-mailt vagy SMS-t kap, egyszerűen hagyja figyelmen kívül, semmiképp ne fizessen!
Hasznos tippek, amivel elkerülheti az online csalást
- Soha ne kattintson gyanús linkekre és ne adjon meg személyes adatokat!
- Ha gyanús üzenetet kap, mindig ellenőrizze a feladót, és hasonlítsa össze a hivatalos címekkel vagy telefonszámokkal!
- Ha nem biztos a dologban, vegye fel a kapcsolatot közvetlenül a bankkal vagy az adott szolgáltatóval!
- A fiókok védelme érdekében érdemes kétfaktoros hitelesítést beállítani, így még tovább növelheti az online biztonságát!
- A legújabb biztonsági szoftverek és vírusirtók használata is segíthet megelőzni a csalásokat. Rendszeresen frissítse eszközein az operációs rendszert és az alkalmazásokat, hogy a legújabb védelmi funkciók elérhetők legyenek!
4. Hamis egészségügyi termékek és befektetések
A csalók olykor különféle “csodaszereket” és “gyógyító” készülékeket ígérnek, amelyek állításuk szerint mindenféle betegséget meggyógyítanak. Ezekért cserébe előleget vagy akár teljes árat is kérnek, azonban a termék soha nem érkezik meg a vásárlónak, vagy pedig teljesen hatástalan.
Hasonlóan veszélyesek a gyanús befektetések és piramisjátékok, amelyek hatalmas hozamot ígérnek – általában igen rövid időn belül. Valójában viszont a csalók egyszerűen bezsebelik a pénzt és örökre eltűnnek vele.
Ha valami túl szép, hogy igaz legyen, akkor az nagy valószínűséggel csalás! Ha ilyen ajánlatokkal találkozik, soha ne döntsön hirtelen! Mielőtt bármit megvásárolna vagy bármilyen befektetésbe belekezdene, kérjen segítséget családtagjaitól vagy egy szakértőtől! Amennyiben biztos benne, hogy csalókkal áll szemben, akkor pedig hívja a rendőrséget a 112-es segélyhívón!
Hogyan védekezhet a csalások ellen?
- Legyen óvatos a telefonhívásokkal! Ne dőljön be a pánikkeltő történeteknek, és mindig ellenőrizze a hívó fél valódiságát!
- Ne engedjen be idegeneket otthonába! Hivatalos személyek igazolvánnyal rendelkeznek és nem kérnek helyben történő készpénzes fizetést.
- Óvatosan bánjon az online üzenetekkel! Ne kattintson gyanús linkekre, és ne adja ki banki vagy személyes adatait senkinek!
- Ne dőljön be a túl szép ajánlatoknak! Ha egy befektetés vagy egy termék túl jónak ígérkezik, előbb hiteles forrásokból tájékozódjon róla!
- Beszéljen családjával és ismerőseivel mielőtt pénzügyi döntést hozna, mindig kérje ki mások véleményét!
A csalók állandóan újabb és újabb módszerekkel próbálkoznak, de ha elővigyázatos, elkerülheti a kellemetlen helyzeteket! Segítse idősebb ismerőseit, beszélgessen velük az esetleges visszaélési esetekről, hogy ne váljanak csalás áldozatává és felkészülten védhessék meg magukat a csalóktól!
Jelen cikk általános jellegű tájékoztatást nyújt a részletezett témával kapcsolatban. A cikk nem minősül útmutatónak, tanácsnak. Kérjük, hogy minden esetben olvasd el a témában fellelhető egyéb információs tartalmakat, illetve kérd szakértő segítségét.