Tippek a hidegben futáshoz

futás

Lehet, hogy unalmas, tagadhatatlanul fárasztó, és alapvetően egy magányos műfaj. Az viszont egészen biztos, hogy a futás az egyik legegészségesebb sport, és a kalóriák elégetésében gyakorlatilag verhetetlen. Jó időben ráadásul csak egy jó futócipőt kell beszereznünk hozzá, és már róhatjuk is a kilométereket. Mi a helyzet télen és az átmeneti időszakban? Nos, ilyenkor sem kell lemondanunk a kültéri mozgásról, ha megfelelően felkészülünk. Eláruljuk, mire érdemes odafigyelnünk!

Futás télen

A közhiedelemmel ellentétben nem lehetetlen, de tartsuk be a határokat. -10 fok alatt már maradjunk a futópadnál, ahogy akkor is, ha kifejezetten szeles az idő. Kisebb szellők esetében is figyeljünk arra, hogy ne kapjuk hátszelet futás közben, hiszen izzadt háttal ez nagyon gyorsan megfázáshoz, vagy akár tüdőgyulladáshoz vezethet. A futópad egyébként teljesen elfogadott megoldás a hideg kivédésére, de a profi versenyzők azt tanácsolják, hogy még „szezonon kívül” is legalább hetente egyszer fussunk a szabadban.

Ne kapkodjuk el

A bemelegítés mindig fontos, ha nem szeretnénk lesérülni, de a hűvösebb időszakban egyenesen kötelező. Ilyenkor a megszokottnál lassabban melegednek be az izmaink és az ízületeink, könnyebben sérülnek a szalagok, így többszörösen megtérül a gyakorlatokra fordított idő. Néhány térd- és bokakörzés, pár guggolás és az óvatos nyújtógyakorlatok sok kellemetlenségtől kímélhetnek meg minket. Az utóbbiakból edzés után sem árt megcsinálni párat, hiszen senki sem akar túlságosan kötött izomzatot és hirtelen beálló görcsöket. Az is fontos, hogy ne a legnagyobb mínuszokban akarjunk rekordokat dönteni: a versenyzés ráér tavasszal, ilyenkor a szinten tartás a fontos.

Provident tipp

Nem csak a kalóriák és a kilométerek terén törekszik a pontosságra? Számítsa ki kölcsöne költségeit hitelkalkulátorunkkal, és kérjen visszahívást munkatársunktól! Részletek a hiteligényléssel kapcsolatban itt olvashatsz!

Megfelelő ruházat

Magától értetődő, hogy ilyenkor kulcskérdés a megfelelő ruházat kiválasztása. A sapka elengedhetetlen, hiszen a fejen keresztül rengeteg hő távozna a testből (ha hagynánk). Ami ennél is fontosabb, az a téli futócipő: ezek a csúszásgátlóval felszerelt, vízálló, bordázott darabok, amik így kicsit nehezebbek és merevebbek hétköznapi változataiknál. Terepfutáshoz érdemes extra csúszásgátlót tenni a szegecses cipőnkre! Zokniból is kapható vastagabb verzió a varrásmentes futózoknik között, ahogy nadrágokból is külön gyártanak hidegbe valót. Felsők terén réteges öltözködést javaslunk, ahol a legalsó réteg elvezeti a nedvességet. Ez azért fontos, mert például egy pamut pólóban könnyen megfázhatunk, ha futás után rajtunk marad a vizes, átizzadt szövet. Feljebb már jöhet egy termo pulóver és a megfelelő széldzseki. Nem szabad megfeledkezni a kesztyűkről sem, ahogy egy napszemüveg sem árt az erős, téli fényben – különösen akkor, ha azt a hó visszaveri.

Edzés után

Ahogy említettük, fontos a nyújtás, de utána érdemes a lehető leghamarabb hazajutni, és megszabadulni az átizzadt ruháktól. Ilyenkor ez nem csak általános higiénia és komfortérzet kérdése, hanem a nátha és a komolyabb betegségek elkerülése miatt fontos. Ahogy minden edzés után, télen is kötelező a lehető leghamarabb pótolni a mozgás során leadott folyadékot és ásványi anyagokat, hosszabb távok után pedig ugyanez vonatkozik (legalább részben) a kalóriaveszteségre is!

 

Ti is alig várjátok már, hogy a szabadban edzhessetek?