A XXI. század egyik legnagyobb vívmánya, hogy bármire is lenne szükségünk, azt jó eséllyel be tudjuk szerezni anélkül, hogy kidugnánk az orrunkat a lakásból. Az online rendelés és a webshopok világa ma már a mindennapjaink teljesen természetes része, legyen szó ruházatról, élelmiszerről, utazásról, könyvekről vagy lakberendezési tárgyakról. A kezdeti idegenkedés érthető és emberi, de kár lenne a félelmeink miatt feláldozni a megspórolható időt és fáradtságot. Eláruljuk, mire érdemes figyelni, így biztos nem ér majd senkit meglepetés, amikor készhez kapja a csomagot!
Készüljünk fel időben
Számolnunk kell azzal, hogy akármilyen gyors a világháló sebessége, az online shoppingolás nem egy spontán műfaj. A kiszállítási idő belföldi szolgáltatók esetén is átlagosan 3-5 nap, külföldről rendelve pedig akár hetekbe telhet, mire megérkezik a kiválasztott kincsünk. Több társaságnál lehetséges a folyamat felgyorsítása, ám ez természetesen többletköltségekkel jár – sokszor meglepően borsos, a megrendelt termékhez viszonyítva szürreálisan drágán kínáljak fel. Konkrét dátumhoz (például születésnap) kötődő ajándékozás esetén tehát érdemes hamar cselekedni, nagyobb ünnepek alatt pedig még annál is gyorsabban, hiszen olyankor elképesztő az online áruházak forgalma. A kupon- és bónuszalapon működő webshopok pedig egész évben korlátozott mennyiségben kínálják kedvezményes termékeiket és szolgáltatásaikat, így érdemes minél hamarabb lecsapni rájuk.
Provident tipp
Nem csak online vásárlás esetén szereti pontosan tudni, mire számíthat? Derítse ki kölcsöne költségeit hitelkalkulátorunkkal, és kérjen visszahívást munkatársunktól!
Speciális szempontok
Az élelmiszerek közül elsősorban a tartós termékeket érdemes házhozszállítással rendelni, akár nagyobb mennyiségben is. A pékáru határeset, de a gyümölcsök és a zöldségek, valamint hentesáru esetében jobb, ha élőben, személyesen választjuk ki a megfelelő, gusztusos darabokat. A weben csak azok rendeljenek ruhák, akik lélekben felkészültek arra, hogy ha nem megfelelő a méret, az anyag vagy a szín, visszaküldjék és új darabot kérjenek helyette. Online szállásfoglalásnál próbáljunk a lehető legszélesebb körben tájékozódni, a kiválasztott hely honlapjának böngészése csak a kezdet: nézzünk meg a közösségi média felületeit, és feltétlenül olvassuk el az online szálláskeresők oldalán megosztott véleményeket is a szobákkal kapcsolatban. A műszaki cikkeket mindig vizsgáljuk meg alaposan, mielőtt útjára engednénk a futárt, nehogy sérült darabot vegyünk át. A kultúra az interneten is emberi arcát mutatja: az online jegyvásárlás nagyon egyszerű! Mi választhatjuk ki a helyünket, és a legtöbb esetben még ki se kell nyomtatni a jegyünket – ezzel a környezetünket is óvjuk. A könyvekkel is ritkán szoktak becsapni, ritkán keverednek el vagy össze a kötetek, csak az antikvár példányok állapotát érdemes ellenőrizni, amikor készhez kapjuk a csomagot.
Biztonságos fizetés
Számos webshop tart fenn „offline” átvételi pontokat, ahol a fizetés és az áru átvétele is megoldható. Ez az egyik legbiztonságosabb módja a vásárlásnak, ám elveszítjük az internetes rendelés előnyeit. Az utánvéttel történő fizetés is megoldható, ám sokszor csak készpénzzel, és a futár érkezését is igen tág időintervallumban szokták megadni, így vagy otthon kell ülnünk ebben az időszakban, vagy a munkahelyünkre kell rendelni a csomagot. Az internetes felületen történő előzetes kártyás fizetés ebből a szempontból egy fokkal egyszerűbb, ám ilyenkor sokkal nehezebb visszaszerezni a pénzünket, ha elégedetlen vagyunk a kézhez kapott termékkel, illetve sokan nem szívesen adják meg a bankszámlájukhoz is kötődő adatokat (ezt e-mailben vagy ismereten, bizonytalan eredetű oldalakon tényleg ne is tegyük meg). Aki az utóbbi ok miatt bizonytalan, igényeljen virtuális bankkártyát a meglévő mellé, amire mindig csak annyi pénzt tölt fel, amennyit az adott tranzakció megkövetel.
Után-jogok
Végül, de nem utolsósorban a legfontosabb tényező, amivel érdemes tisztában lennünk: az átvételtől számítva 14 napig gyakorolhatjuk az indoklás nélküli elállás jogát – kivételt képeznek a romlandó termékek és az időszaki kiadványok (napilap, folyóirat). Így is érdemes a futár érkezésekor ellenőrizni, hogy a valóban a kiválasztott árut kaptuk-e meg, ahogy azt is, hogy épségben, megfelelő minőségben jutott-e el hozzánk. A későbbiekben kibontott csomagokat ugyanis szolgáltató nem köteles visszavenni, ha sérült állapotban vannak, illetve bizonyos termékeket ettől függetlenül se – ruhaneműket higiéniai okokból, számítógépes szoftvereket és kép-, videó-, vagy hanganyagot hordozó eszközöket pedig a másolás veszélye miatt. Ezzel időnként megpróbálnak visszaélni, például hibás hardverrel rendelkező laptopot arra hivatkozva visszavenni, hogy operációs rendszert is adtak a géphez: ilyenkor forduljunk nyugodtan a fogyasztóvédelemmel foglalkozó hatóságokhoz.
Ti is gyakran vásároltok online?