Mire figyelj téli szabadtéri sportolás közben

Téli szabadtéri sportolás

Nem kell lemondanod a kültéri testmozgásról télen sem, mindehhez azonban oda kell figyelned néhány dologra. Hogy mik ezek? Segítünk!

A kültéri testmozgás és sportolás a téli évszakokban is egy hasznos és egészséges dolog, a hideg időjárásban azonban kisebb-nagyobb veszélyek fenyegethetik a testedzőket. Például könnyebben megfázhatunk, elcsúszhatunk a jégen és a hó által okozott nehézségek is akadályt jelenthetnek. Cikkükben összegyűjtöttük, hogy milyen további kockázatai lehetnek a hidegben sportolásnak, és hogy hogyan kerülheted el őket!

Milyen kockázatai lehetnek a hidegben sportolásnak?

Szervezetünk a hidegben tartalékoló, védekező üzemmódba kapcsol, és emiatt a vérerek összehúzódnak, hogy kisebb hőleadást és hőveszteséget eredményezzenek. Ennek következtében azonban a vér pumpálásakor nagyobb terhelés helyeződik a szívre, amely így sokkal nagyobb veszélynek van kitéve.

Ezen felül, szintén az erek szűkülése miatt a vér csak kevesebb oxigént tud szállítani az izmokba, mint melegebb időkben, ezért az izmok veszítenek valamennyit a rugalmasságukból, és így sokkal könnyebben lesérülhetsz.

Mindemellett a fagyos hidegben még a bőrödön is megjelenhetnek fagyási sérülések, kifejezetten azokon a felületeken, amelyek kevésbé jó vérellátással rendelkeznek, mint például a kéz- és lábfejek vagy a fülek. Ezekre az érzékeny részekre tehát extra figyelmet kell fordítani, még edzés közben is.

Futás télen a szabadban

Így védekezz a hideg ellen

Az első és legfontosabb, hogy mielőtt elindulsz, nézd meg az időjárás-jelentést. Nulla fok alatt már érdemes lehet meggondolnod, hogy a szabadban sportolj, vagy inkább helyette a kényelmes és egyszerűbb benti mozgást válaszd. Nagyobb havazás, esőzés vagy kiadós fagy esetében jobb inkább otthon maradni.

A következő legfontosabb teendő – az esetleges problémák megelőzésére – az alapos bemelegítés. A bemelegítő gyakorlatok mind a hideg, mind a meleg időben segítenek hozzászoktatni szervezeted a nagyobb terheléshez. A legjobb az, ha a bemelegítést még bent, a meleg szobában végzed el különböző segédeszközök segítségével. Érdemes lehet hozzá beszerezned a sportszerüzletekből akár egy gumipántot és egy masszázshengert, valamint kipróbálhatsz bemelegítő krémeket is a hatékonyság érdekében.

Provident tipp: Válaszd a Provident heti kölcsönét, vagy akár a havi kölcsönét és valósítsd meg az elképzeléseidet!

Bizonyára nem mondunk újat azzal, hogy a réteges, meleg öltözet alapvető szükséglet télen, viszont, ha sportolásról van szó, nem mindegy, hogy milyen anyagokat veszel magadra. A legalsó rétegként érdemes olyan, kifejezetten sportolásra készített aláöltözetet viselned, amely nem csak meleg, de izzadásgátló is. Érdemes e fölé több réteg pulcsit és mellényt is viselni, hogy ha kimelegednél, le tudd venni a legfelső ruhadarabot. Továbbá ügyelj arra, hogy a fejed, a kezed és a lábfejed, amelyek leginkább ki vannak téve a fagyás veszélyének, kellően védve legyenek.

Téli szabadtéri sportolás

Bőrödet nem csak meleg öltözettel, de megfelelő krémekkel is védeni tudod a csípős hideggel szemben. Mivel a téli időjárás könnyedén szárítja a bőrt, érdemes hatóanyagokban gazdag krémeket venned mind az arcodra, mind a kezeidre. A zsírosabb állagú termékek hatékonyabb védelmet nyújthatnak számodra, mint a hidratálók, amelyek vizes állaguk miatt az ellenkezőjét érhetik el a kívánt védelemnek. Érdemes azt is észben tartani, hogy ha süt a nap, ilyenkor is könnyen le lehet égni, ezért jó, ha fényvédőt is használsz.

Készen állsz a szabadtéri sportolásra?